Populära märken och modeller senaste åren Del 2

Vår serie om livet med motorcykel fortsätter med dom modeller och märken som dom senaste åren varit bland dom mest populära i Sverige och denna gång tar vi bland annat en titt på den som var i topp för 2016.

BMW R1200GS/A

Denna modell har blivit synonymt med världsresor och äventyr samt har bevisat sig som en dominant maskin i nästan varje jämförelse i olika tidningar men äventyr kommer i olika former, på många vägar, asfalterade eller på annat sätt och i många länder och för vissa är en scooter tillräcklig men större funktionsladdade modeller är vad som driver försäljningen och BMW levererar båda med sin R1200GS.

Med dom tillverkar två versioner av samma cykel, standarden och dess större bror, R1200GS Äventyr. Med premium paketet installerat är båda cyklarna utrustade med alla tänkbara alternativ så vad skiljer sig de båda åt?

Mitt eget behov för en ny motorcykel för en expedition över kontinenterna, genom utländska länder både öde och skogsklädda, över höga bergspass och kanske till och med under havsnivån. Jag kallar det expedition 2018 och under två månader planerar jag att resa från Cartagena i Colombia till världens ände i Ushuaia Argentina, en 16 000 kilometer envägs resa från toppen till botten av en hel kontinent. Så jag är intresserad av en motorcykel som är både bekväm och kapabel i smuts och jag har minskat ner listan till antingen standarden eller R1200 GS äventyr och under mitt letande fick jag höra om och om igen när jag föreslog att jag ville ha en R1200GS att jag skulle välja äventyrs modellen då den är bättre, så saken avgjord? Köp äventyrsmodellen men den kostar mer och väger mer, eller hur? Låt oss ta en närmare titt.

Om jag studerar katalogen hittar vi nästan identiska data ända tills vi når geometrin hos de två maskinerna och där finner vi att GSA är en tum bredare och en tum längre än sin lilla bror med en gradskillnad i styrhuvudets vinkel på 20mm i upphängningen fram och bak samt GSA har ytterligare 8kg bärkapacitet. Längre ner på listan ser vi också att sadeln är upplyft 40mm mot himlen och ger mer utrymme för den förare som är lång samt den är även justerbar men det finns en vikt skillnad mellan dom två och den extravikten kommer delvis från den större bensintanken som rymmer 10 liter (45%) mer bensin och jag börjar nu se den bättre cykeln av dom två.

Jag fick chansen att prova på båda under en längre åktur med en kompis i alla möjliga väglag och kom till slutsatsen att under min tid på äventyrsmodellen kände jag mig överväldigad av cykelns storlek, speciellt utanför normala vägar och med den större tanken som alltid var i mitt sikte och även ibland i vägen var den svår att glömma bort och på standardcykeln upptäckte jag att den har märkbart bättre styrning och känns smidigare, jag fann också att den var bättre i smuts trots att äventyret har en ytterligare upphängning och markfrigång samt tanken hindrar vinden från att fläkta mig så värmen blir snart ett problem så min slutsats är att definitionen av bättre är i kreditkortsinnehavarens ögon alla sa att äventyrsmodellen är bättre men jag kom fram till en annan slutsats och när du bestämmer vilken modell som är bättre för dig måste du först analysera vad som passar dina behov bäst och denna motorcykel var den som var populärast 2016 och på mitt äventyr 2018 kommer jag åka på en standard BMW R1200GS.