Motorcykelns historia

allra första motorcyklar

Efter introduktionen av ångmotor och cykel runt år 1860 var det oundvikligt att någon skulle förena dessa uppfinningar för att producera den första ångdrivna motorcykeln. I själva verket har detta mål uppnåtts under de senaste åren av det årtiondet av flera uppfinnare från olika länder. På grund av det faktum att den mest funktionella modellen gjordes i Frankrike antas motorcykeln ha dykt upp i detta land. Två decennier senare framkom bensinmotorer med hjälp av tekniska principer som fortfarande gäller idag. På relativt kort tid har kraftfulla cylindrar, hastighetsomkopplare och accelerator och bromsreglage hävdat att den tidiga motorcykeltekniken kan distanseras från bilen. Många modeller var mopeder, moderna hybrider som härstammar från kombinationen av en motorcykel med cyklar, fordon som säkert skulle glädja cykelpionjärerna. Idag finns det otroligt varierade modeller av motorcyklar från massor av företag. Fler moderna varianter byggs för varje år och sedan dess uppfinning har motorcykeln undergått en rejäl förändring. På den amerikanska sidan Thebikemarket får man chansen att se en rad olika modeller och även vad som skiljer dessa åt. Vill man ta ut sin motorcykel på en tur så är det viktigt att följa noggrant alla regler och lagar som gäller.

Motorcykelns historia

Vem uppfann motorcykeln

Motorcykelns historia kan spåras tillbaka till 1800-talet. Man kan då säga att motorcyklarna har utvecklats på grund av cyklar då det var från dessa som motorcykelns utveckling kom att bli till. Överraskande nog verkar idén utvecklas av ett antal olika ingenjörer och uppfinnare i Europa som levde samtidigt, vilket gör det extremt svårt att nämna vem som uppfann motorcykeln. Under 1860-talet bildade en smed från Paris, Pierre Michaux, ett företag som heter Michaux et Cie (”Michaux and the Society”). Företaget tillverkade cyklar med pedaler kallad Michauline eller velociped. I 1897 fäster Pierre, Ernest Michaux son, en liten ångmotor till en velociped. Under tiden hävdade Pierre Lallement, en anställd hos Michaux att han utvecklade prototypen tidigare, nämligen år 1863, och ansökte om det första cykelpatentet år 1866 med amerikanska patentverket. En betydande utveckling i motorcykelhistoriens historia inträffade när en amerikan som heter Sylvester H. Roper från Roxbury, Massachusetts, skapade en tvångs-cylindrig motor. Hans motor hade en koleldadpanna mellan hjulen. Tyvärr dog Roper plötsligt av en olycka som skedde när han gjorde en demonstration med sin bil i Cambridge den 1 juni 1896. År 1868 kom Louis Parque Perreaux, en fransk ingenjör som begärde patentet för en en-cylindrig ångmotor som drivs av den ång-rörliga Michaux-Perreaux. Den innehöll en alkoholbrännare och en tvärbältesöverföringssats. Det har varit ett antal andra viktiga fall i utvecklingen av motorcykeln. År 1881, i Phoenix, Arizona, skapade Copeland Lucius en liten ångpanna som ledde till produktion av den första framgångsrika motorcykeln som hade tre hjul. Den första motorcykeln för gasmotorcyklar uppfanns år 1885 av Gottlieb Daimler, en tysk. I hans ansträngning assisterades han av Nikolaus August Otto, som uppfann den första fyrtaktsförbränningsmotorn år 1876. Dessutom skapade Harley och hans vänner, Arthur och Walter Davidsons samlade ansträngningar, år 1903, en motorcykel som heter Harley-Davidson. Detta följdes av flera innovationer och förbättringar för motorcyklar skapade i Frankrike, Tyskland, England och Amerika.