Livet med motorcykel, Historia del 5

Vår resa med motorcykeln fortsätter med en titt på historien och ni som följt tidigare delar vet att vi slutade med en titt på utvecklingen efter andra världskriget i olika länder i världen som Amerika och Japan och i denna del fortsätter vi med utvecklingen i Europa och Sverige.

Motorcykelns historia Del 5

I Tyskland var motorcyklar som populärast under 1930 talet med ett flertal firmor men DKW som numera heter MZ och BMW är dom enda som överlevt på marknaden till idag då människor under 1950 och 1960 talet hade mer pengar valde dom att köpa bilar istället. BMW som är mest kända för sina boxermotorer som ständigt förbättrats var på toppen 1974 med sin R90S och även om den var klart dyrare än till exempel Honda motorcyklar så har dess motorcyklar alltid haft en trogen bas av köpare framförallt för att BMWS motorcyklar alltid har varit förknippade med kvalitet.

Motorcykelns historia Del 5

Italienska motorcyklar och dess industri blomstrade direkt efter andra världskriget men under 60talet hade dom det jobbigt men importrestriktioner, omstruktureringar och fokus på export räddade situationen. Många är det som har en plats i hjärtat för italienska motorcyklar då dom har ett temperament och egna speciella drag. Ett av dom mest kända italienska märkena i historien är Moto Guzzi som startade tillverka motorcyklar 1921 och som under en 10 årsperiod på 50 och 60 talet var det mest säljande märket i hela Europa med sin modell Guzzino 65 och många betraktade Moto Guzzi som motorcykels Ferrari inom racing vilket inte var så konstigt då dom vann 6 konstruktörs mästerskap, 8 förare som blivit världsmästare och 11 vinster på det klassiska motorcykelloppet Isle of Man och Moto Guzzi var den första firma som byggde en vindtunnel 1950, en tunnel som var designad av Gustave Eiffel, jo den samme Eiffel som ligger bakom det berömda tornet i Paris.

Husqvarna motorcyklar

I Sverige som är en liten marknad har det funnits ganska många tillverkare under årens lopp men dom kanske mest kända var varit Monark-Albin, Rex, Eiber och självklart Husqvarna som faktiskt efter att Triumph lades ner 1976 sades vara det äldsta motorcykelmärket i världen. Husqvarna såldes 1986 till en italiensk firma och många av dom konstruktörer som arbetade där började arbeta med det nybildade Husaberg som har fört det svenska motorcykelarvet vidare. Idag efter ett flertal ägarbyten säljs Husabergs modeller under namnet Husqvarna. Om vi tittar på utvecklingen i Sverige så var motorcykeln från början främst något för rika i stora städer för att sedan ändras till ett transportmedel för arbetarklassen, under 1950 talet blev den en ungdomskultur med knuttar klädda i skinnjackor som gav skjuts åt sina spättor och under 1970 talet var det främst chopper och ombyggda hojar som gällde medans idag är motorcykeln främst en livsstil och hobby samt den har idag återfått sin status som ett bra, smart sätt att färdas med i storstäderna igen.

Personligen tycker jag att det är viktigt att värna om historien och för dom som har ett hjärta för Husqvarna och motorcyklar kan jag rekommendera föreningen Husqvarna motorcyklar där entusiaster kan diskutera och mötas i en rad olika event som anordnas under året.