Livet med motorcykel, del 4

Hej och välkommen igen till nästa del i vår serie om motorcyklar där vi hittills tagit en närmare titt på motorcykelns historia från starten till 2a världskrigets slut 1945 så idag fortsätter vi ta en titt på historien och vad som hände från 1950 och framåt.

Motorcykelns historia fortsättning

Efter världskrigets slut fick vi se flera olika utvecklingar, i Europa och kanske främst i Italien fick scootern ett uppsving då folk letade efter ett billigt transportmedel, i Amerika återvände många soldater hem, soldater som efter kriget hade en törst på liv och fläkt samt ville göra mer än bara bosätta sig och motorcyklarna var populära under andra världskriget och människor ville prova dom och dom gjorde det och dom sålde i goda nummer. I England fanns Birmingham Small arms som under 50 talet var världens största tillverkare av motorcyklar och sålde mer än 75 000 motorcyklar årligen.

Japan

I kölvattnet av krigsslutet var det ett stort behov av fordon och motorcykelindustrin växte stort, företag som Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha konkurrerade stort på hemmafronten och det utvecklades nya modeller, marknadsstrategier och tillverkningsteknik och omvärlden blev överrumplade av bättre hållbarhet och kvalitet och blinkers, femväxlad låda och elektriskstart som i Europa och Amerika var extra utrustning var standard utrustning på dom japanska motorcyklarna och 1959 började Honda exportera sina cyklar till omvärlden tätt följda av dom övriga företagen.

USA

I Amerika hade Harley Davidson tagit över marknaden nästan totalt då Indian hade stora problem att konkurrera med dom och 1953 lades verksamheten ner, och importen av engelska och japanska motorcyklar växte stort under 50 och 60 talet.

Honda lanserade i Amerika på talet en av dom kanske mest kända kampanjerna i historien efter att hoppats på att locka storväxta män med skägg och läderjacka till att köpa Hondas stora motorcyklar, men efter ett antal problem som tvingade Honda att återkalla alla cyklar var ägarna tvungna att hitta på något.

Dom hade redan sett att den något mindre 50cc hade en viss framgång och lanserade kampanjen’ You meet the nicest people on a Honda’ , denna kampanj bröt mot många sociala mönster på den tiden då det för många var otänkbart att till exempel kvinnor kunde köra och ha män som passagerare bara för att nämna några.

Denna kampanj pågick i mer än 10 år och ändrade totalt synen på motorcyklar från något som var farligt och skitigt, till något som var kul och rent och för alla.

1962 fanns det i Amerika 640 000 registrerade cyklar, 1965 1, 4 miljoner och 1970 fanns det 2.8 miljoner registrerade cyklar bara i Amerika så utan tvekan kan vi säga att Honda hade en väldig stor roll i att sprida intresset för motorcyklar och när jag idag pratar med äldre människor som var med på den tiden och deras historier om deras första cykel, hör jag i många fall hur dom lyckades övertala föräldrarna att köpa en motorcykel så nämns allt som oftast Honda som deras första motorcykel till livet med frihet.