Livet med motorcykel, del 3

Det är säkert många som gillar motorcyklar som just nu tittar ut genom fönstret och redan längtar efter varmare årstider igen då det är dags att plocka ut sin motorcykel och ta sig en tur på vägarna i Sverige, och medan ni väntar på våren kan ni hänga med på vår tur i motorcykelhistorien där vi kommit till tidigt 1900 tal.

Motorcykelns historia fortsätter

I början på 1900 kom det flera nykonstruktioner och förbättringar i snabb följd som växelanordning, kraftöverföring med kedja, förbättrat tändsystem, sidvagnar 1903 och två och fyrcylindriga motorer, alla dessa förbättringar gav motorcykeln en ny status som ett praktisk fordon och olika företag som Triumph 1902, Harley Davidson 1903 och för oss i Sverige Husqvarna startade att masstillverka motorcyklar och med kraftigare motorer krävdes det starkare ramar och bättre fjädring och motorcyklarna började allt mer likna dom som vi är vana vid idag.

Utvecklingen fortsatte under 1910 och framförallt under krigsåren tillverkades det en otrolig mängd med motorcyklar då det ansågs att det var ett snabbt och väldigt pålitligt transportfordon i terrängen.

1914 kom från Indian The Hendee Special som var den första motorcykeln med elektrisk start, det fanns ingen generator och batterier på den tiden var inte tillförlitliga så modellen fanns bara till försäljning under ett år, på modellen från 1914 fanns också elektriska lampor och idag är modellen en av dom mest eftersökta för samlare och om du har tanken på att köpa ett av dom få exemplaren som finns får du vara beredd på att öppna upp plånboken rejält då priset troligtvis hamnar någonstans omkring 150 000$ enligt utropspriset som fanns tillhanda på en auktion 2014.

Motorcyklarna på 20talet började bli allt mer bekväma med bättre koppling och växellåda, bättre fjädring och bromsar på båda hjulen, Rex och Monark började tillverka motorcyklar också och BMW tillverkade en motorcykel med tvåcylindrig boxermotor för första gången. Och med belysning från lamporna vart motorcykeln bättre lämpad att använda på vägar samt för många var det ett ekonomiskt och snabbt lastfordon då sidovagnarna som kopplades ihop med cykeln fick ett stort genombrott.

På 30 och 40 talet drevs utvecklingen på med starkare motorer, vattenkylning, kardanfritt bättre fjädrar och bromsar och efter kriget var det konkurrens med minibilarna som i många fall tagit efter motorcykelns egenskaper fast med tak och med intåget av scootern och mopeder som övertog rollen som nyttigt fordon fick motorcykeln snarare en status som ett sportredskap.

Jag vet inte riktigt varför men jag fascineras mer av motorcyklarna som skapades i starten på denna era och om det var möjligt skulle jag mer än gärna åka tillbaka i tiden och prova på dom olika typer som byggdes och utvecklades eller om jag hade tillräckligt med pengar skulle jag med stor sannolikhet köpa en från tidigt 1900 tal om jag fick den chansen och glida omkring på gatorna med vinden som fläktar i mitt hår och känna mig som en kalv som släpps ut på grönbete för första gången, aldrig fel att drömma lite!