Livet med motorcykel, del 2

Dags för en fortsättning i vår serie om livet med motorcyklar där vi kommer skriva om lite allt möjligt om detta fordon och transportmedel som har en rik historia i mer än 100år och i denna del tar vi en fortsatt titt på hur det hela började och utvecklingen under 1900 talet.

Motorcykelns historia

Många är dom röster som hörs att den första riktiga motorcykeln var den som byggdes 1885 av Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach, Daimler som ofta kallas motorcykeln fader för denna uppfinning där en snabbgående 4taktsmotor med en halv hästkraft placerades på en cykel med träram. Cykeln hade två extra stödhjul och stålskodda hjul och vägde omkring 90kg med en maxhastighet på 12km/ timme och enligt vissa medier sas det’’ den första motorcykeln ser ut som ett redskap för tortyr’’. Jag själv skulle säga att det ser ut som en kombination av en cykel, häst för sadeln och stödhjulen ser ut som en leksak jag använde som liten och tror att det inte var så bekvämt att ta en tur på denna motorcykel.

Jag tror att detta var ett test för Daimler för att kunna prova en motor för att kunna förverkliga sin stora dröm, en bil med motor, denna motorcykel masstillverkades aldrig och var inte till försäljning. Den första masstillverkade var från Heinrich Hildebrand, Wilhelm Hildebrand och Alois Wolfmuller som under åren 1894 till 1897 tillverkade och sålde mer än 2000 exemplar av sin Hildebrand och Wolfmuller som hade en maxhastighet på 45km, cykeln var ingen stor framgång främst på grund av sin dyra kostnad.

 

Under denna tid provades det ganska mycket och motorerna var placerade lite överallt på ramarna men i början på 1900 talet kom Werner bröderna ut med en design där ramen delades och en motor placerade i mellanrummet och ramen förstärktes ovanpå, denna design gav en bra viktfördelning och var början på den moderna motorcykeln som vi ser idag.

En annan viktig utveckling kom redan 1887 av den irländska uppfinnaren John Boyd Dunlop som provade att testa luftringar på sin sons trehjuliga cykel, ringarna som var av en inre och yttre gummislang, denna uppfinning blev en stor framgång då den var klart bättre än järnskodda trähjul och dom gummiringar som fanns på den tiden samt det var en stor fördel på kullerstensgator och ojämna gator och vägar som var vanliga, 1888 tog han patent och 1890 startade han sin firma Dunlop Tires som fick mycket reklam av sin vän cyklisten William Hume som under 1889 lyckades vinna nästan alla cykellopp med hjälp av Dunlops uppfinning, Dunlops egna bolag inledde kommersiell tillverkning av pneumatiska däck och andra gummivaror i rätt tid för att tillgodose behovet då det var en otrolig expansion av transportnätet i Europa och i världen under den tiden och mer än 100 år senare är firman ännu en av dom ledande på marknaden och Dunlop som dog 1921 koms ihåg än idag då hans ansikte för närvarande syns på den 10£ sedeln som används i Nordirland.