Livet med motorcykel, del 1

Hejsan och välkommen till livet med motorcykel, här kommer vi skriva om lite allt möjligt som har med motorcyklar att göra, allt från olika märken till tävlingar och motorcykelns historia i Sverige och världen så häng med på en resa.

Motorcykelns historia – Inledning

Trots några tidiga landmärken i sin utveckling saknar motorcykeln en styv stamtavla som kan spåras tillbaka till en enda ide eller maskin, i stället verkar tanken ha inträffat för många ingenjörer och uppfinnare samtidigt runt om i Europa och Amerika i mitten och slutet på 1860 talet då ångdrivna maskiner som denna från 1867.

Sylvester Howard Roper hade redan 1863 utvecklat en bil driven av ånga och jobbade frenetiskt med att utveckla cyklar med ångmaskiner och nämns i historien som en av dom första som konstruerade den första motorcykeln omkring 1867, Roper blev invald i motorcykelns Hall of Fame 2002 för sina insatser, Roper dog 1896, 72 år gammal i samband med en olycka på en av hans cyklar.

Michaux-Perraux

Louis- Guillaume Perreaux var en fransk uppfinnare och ingenjör som experimenterade med en liten ångmotor i en cykelram tillverkad av Pierre Michaux som bidrog till uppfinningen av den första motorcykeln, Perraux patenterade denna design 1869 och fortsatte att förbättra sin uppfinning till 1885. Konstruktion som syns på bild innehöll en förstärkt encylindrig ångmotor med en brännare av alkoholbränsle under sadeln och maxhastigheten var omkring 14km/ timme. Denna maskin finns i ett museum i Frankrike idag.

Båda dessa motorcyklar finns nämnda i historieböckerna som en av dom första då ingen med säkerhet har kunnat säga vilken som var först samt vissa anser at då det var ångdrivna motorer räknas inte dessa som motorcyklar. Även om dessa maskiner inte blev så populära, främst för att ångmotorerna var opraktiska och bränsle krävde stort utrymme var detta startskottet till utvecklingen av en bensinmotor.

I Tyskland arbetade ingenjör Nikolaus August Otto och köpmannen Eugen Langen tillsammans för att utveckla en bensinmotor och 1867 presenterades den första som inte var helt optimal och Otto arbetade hårt för att förbättra denna motor i sitt företag NA Otto & Cie som finns än idag men nu under namnet Deutz AG, 1872 kom Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach till hans firma men det dröjd ända till 1876 då det presenterades en motor tillverkad enligt fyrtaktsprincipen, denna motor blev patenterad året efter men i efterhand har det ogiltighetsförklarats då det framkommit att liknande patent på denna motortyp fanns redan 1854 men i många kretsar anses att Otto är den uppfinnare som ska ges mest ära för utvecklandet av den moderna bensinmotorn som i dom flesta fall används än idag.

Den första motorcykeln med en bensinmotor var troligen tillverkad i Storbritannien 1884 av Edward Butler och med namnet Butler Petrol Cycle liknade den mest en trehjulig cykel men vart allmänt känd som den första bilen i Englands historia och var tvungen att framköras av 3 personer, 2 på och 1 före cykeln som viftade med en röd flagga för att varna allmänheten vilket idag ses som löjligt då det enligt lag i bebyggda områden inte fick köras snabbare än 6,5km som max.