Livet med motorcykel – Dakar Rallyt

Silverstone eller Hockenheim i all ära, fina banor för ett varv på en motorcykel men om du är en motorcykelförare och vill ha en rejäl utmaning behöver du tänka större, farligare och större och i denna del av vår serie livet med motorcykel tar vi en på en av världens mest skrämmande motorcykelutmaningar.

Dakar Rallyt

Dakar rallyt är ett race som körs i terrängen och äger rum varje år och hålls för närvarande i Sydamerika, namnet härrör från sina rötter, 1979 när den första tävlingen hölls så kördes det från Paris, Frankrike till Dakar Senegal och som om den ursprungliga sträckan inte var tillräcklig farlig på grund av avstånd och körning genom den öknen blev loppet avbrutet 2008 på grund av hotet om terrorism och flyttades till Argentina och Chile. Öppet för båda bilar och motorcyklar, professionella och amatörer sker evenemanget över 2 veckor och tusentals kilometer där deltagarna måste ofta köra nära tusen kilometer om dagen och hittills har över 60 personer i tävlingens historia.

Dakar rallyt hävdar tillsammans med Isle of Man TT att dom är världens farligaste lopp och båda loppen driver förarna till gränserna för både fysisk och mental utmattning och utsätter motorcyklarna för en påfrestning som kan vara svårt att förstå för den som aldrig åker på en motorcykel i vanliga fall och jag kan knappt föreställa mig hur förare och cyklar mår efter en dag genom sanddyner, lera, öken med mera, och att dagen efter återigen sätta sig i sadeln för en lika lång tur igen känns för mig som en nästan omänsklig uppgift och dessa förare gör det 13 etapper under 14 dagar, otroligt!

2018 års tävling som genomförs 6 januari till 20 januari kommer att fira 40år och 10 år i Sydamerika med starten denna gång i Peru och mellanlandning med vilodag i Bolivia för att avslutas i Argentina efter över 8000km åkning och flera av etapperna kommer att köras på över 3000 meters höjd över havet vilket gör utmaningarna än större.

Framgångsrika förare genom åren

Den stora legenden inom Dakar rallyts historia är utan tvekan Stephane Peterhansel, Frankrike,  även om dom första nio åren i loppets historia dominerades av Cyril Neveu, Frankrike, som lyckades att vinna 5 gånger i motorcykelklassen men efter Stephanes debut 1988 har han kommit ikapp och förbi Cyril med sina 6 vinster mellan 1991 och 1998, och efter det gick han över till bilklassen som han lyckats vinna 7 gånger sen 1999 så totalt 13 vinster på 28 starter under det 39åriga loppets historia, otroliga resultat i ett så oerhört svårt och krävande lopp av denna riktiga veteran, att han bara orkar! Efter att Stephane slutade köra motorcykel i rallyt så är det två förare som lyckats med att vinna 5 gånger var och dom är Cyril Despres Frankrike och Marc Coma Spanien som numera är direktör för rallyt.

För mig personligen känns detta rally som den omöjliga utmaningen och jag vet att fysiskt skulle jag aldrig klara av detta lopp men beundrar alla de förare och då främst dom amatörer (cirka 80% av alla deltagare är amatörer) som väljer att anta utmaningen Dakar Rallyt.